Ini
adalah rancangan pelajaran harian murid linus Tahun 1 di sekolah saya. Saya sangat
seronok mengajar murid linus yang tidak “innocent” ini cuma keadaan yang
kadang-kadang memaksa mereka menjadi murid linus dan kalau diberi peluang
mereka akan Berjaya sebagai mana murid perdana juga.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN LINUS TAHUN SATU
Kelas :
1
Masa :
8.30 pagi hingga 9.30 pagi (1
jam)
Mata
Pelajaran: Bahasa Malaysia
Unit
5 : Membaca dan menulis suku kata tertutup KVKK
dan perkataan KV+KVKK
Tajuk :
Alam Semula Jadi
Kemahiran : 2.3 Membaca dan membunyikan suku kata tertutup
KVKK.
4.17 Membaca perkataan yang mengandungi suku
kata KV+KVKK.
5.18 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata KV+KVKK.
Objektif :
Murid dapat
1.
Mengeja
dan membunyikan 12 suku kata KVKK dengan betul.
2.
Mengeja
dan membaca 5 perkataan KV+KVKK dengan sebutan yang betul.
3.
Membina
dan menulis 5 perkataan daripada suku
kata KV+KVKK.
Langkah
/ Masa
|
Aktiviti
|
Media
Pengajaran
|
||||||||||||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Nenek-nenek bawa piring
Rebus jagung bulan terang
Cucu lari pergi ladang
Kasihan nenek tinggal tulang.
Cucu-cucu pakai topeng
Nenek tolong tebang
jering
Cucu pula jaring jerung
Nenek suka gulai terung
|
|
||||||||||||
Langkah
1
(10
minit)
|
|
|
||||||||||||
Langkah
2
(15
minit)
|
|
1. Kad suku kata
KV
- 5 keping
KVKK
- 5 keping
|
||||||||||||
Langkah
3
(15
minit)
|
Permainan
Nenek-nenek Si Bongkok Tiga.
|
|
||||||||||||
Langkah
4
(10
minit)
|
Jangan
Lupa Lirik
|
Contoh
lembaran kerja
Nenek-nenek
bawa _______,
Rebus
________ bulan terang
Cucu
lari pergi ladang
Kasihan
nenek tinggal _______.
Cucu-cucu
pakai ___________,
Nenek tolong tebang jering,
Cucu pula jaring jerung,
Nenek suka gulai __________.
|
||||||||||||
Penutup
(10
minit)
|
|
|
Refleksi:
Kekuatan
Saya
selalu bersemangat apabila hendak memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran
saya bersama murid-murid linus. Jumlah mereka yang tidak ramai juga memudahkan
pemantauan terhadap pembelajaran murid linus kerana mereka hanya duduk di satu
meja di bahagian hadapan kelas sahaja. Walaupun jumlah mereka tidak ramai
tetapi mereka juga ceria dan kelihatan gembira setiap kali sesi pengajaran dan
pembelajaran linus di mulakan bersama
dengan mereka. Saya juga dapat menyediakan bahan bantu mengajar cepat dan mencukupi
memandangkan jumlah murid yang sedikit dan saya tidak perlulah menyediakan
lembaran kerja yang banyak untuk mereka. Murid linus saya juga melibatkan diri
dengan aktif dalam semua aktiviti yang dijalankan bersama mereka memandangkan
semua aktiviti yang diberi sangat sesuai dengan tahap mereka ditambah pula
dengan lembaran kerja yang sarat dimuatkan dengan bahan grafik.
Kelemahan
Setiap kekuatan pasti ada kelemahannya, begitu
juga dengan pengajaran dan pembelajaran bersama murid linus saya di dalam
kelas. Keadaan sekolah yang hanya mempunyai sebuah sahaja kelas tahun 1 dan
kekurangan guru linus menyebabkan kelas linus dan perdana terpaksa dicantumkan.
Saya terpaksa bertindak sebagai guru kelas perdana dan guru linus dalam masa
yang sama. Keadaan ini menyebabkan saya tidak dapat memberi perhatian
No comments:
Post a Comment